شومینه و انواع شومینه الکلی، برقی،گازی و دیواری

شومینه هنر تولید کننده انواع شومینه گازی،شومینه برقی،شومینه الکلی در ایران

شومینه و انواع شومینه الکلی، برقی،گازی و دیواری

۲۷ بازديد

یک شومینه از آجر، سنگ یا فلز ساخته شده است که حاوی آتش است، شومینه ها برای ایجاد آرامش و گرم کردن اتاق ها استفاده می شوند و بسته به طراحی، شومینه های مدرن در بازده حرارتی متفاوت هستند.

امروزه شومینه ها در طرح های متفاوت عرضه می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. مانند تمام تغییرات دیگر در دکوراسیون خانه بهتر از قبل خرید و نصب شومینه کاملا درباره آن تحقیق کرده و بعد تصمیم بگیرید. به این منظور باید ابتدا نقشه خانه، تجهیزات و امکاناتی که در دسترس است و مقدار گرمایی که نیاز دارید را در نظر بگیرید.

انتخاب درست و مناسب طراحی و نوع شومینه بسیار مهم است، چرا که در صورت انتخاب نوع و طراحی اشتباه شومینه شما به فاکتوری کم مصرف در خانه شما تبدیل می شود. با توجه  به بودجه و نیاز هر کس انواع مختلفی از شومینه ها در بازار موجود می باشد؛ پس قبل از خرید بیایید با هم به مقایسه مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.

وقتی صحبت از شومینه می شود، یک اجاق سنتی هیزمی اولین چیزی است که به ذهن هر کسی خطور می کند. با این حال امروزه در این دسته بندی گزینه های مختلفی برای خریدار وجود دارد. به عنوان مثال می توان به قابلیت نصب آسان، مقدار حرارت تولیدی و اینکه چقدر شومینه برای مصرف کننده به صرفه هست یا خیر، اشاره کرد. در ادامه به معرفی انواع شومینه هیزمی می پردازیم:

  • شومینه سنتی باز

این نوع شومینه ها، شومینه هایی هستند که قرن هاست که مورد استفاده قرار گرفته اند. معمولا از سنگ و یا آجر ساخته شده و زمانی که در نزدیک آن هستید می توانید گرما را حس کنید، بوی سوختن چوب را صدای سوختن چوب را بشنوید. این نوع شومینه نسبت به سایر نمونه ها از بازده حرارتی پایین تری برخوردار است و بیشتر جنبه زیبایی دارد. همچنین نصب این مدل شومینه نیاز به کار ساختمانی و بنایی بیشتری دارد که هزینه نصب را نسبت به سایر شومینه ها بالاتر می برد.

شومینه سنتی باز

  • شومینه بسته

این نوع شومینه معمولا با استفاده از یک پنل شیشه ای بزرگ بسته شده و به شما اجازه می دهد تا از منظره سوختن آتش لذت ببرید. طراحی این مدل به گونه ای است که گرمای کمتری از دودکش خارج شده و گرمای بیشتری را به اتاق می دهد، در نتیجه علاوه بر مشاهده آتش و لذت بردن از آن می توانید از گرمای آن استفاده کنید.

شومینه بسته

شومینه های آماده

این مدل در واقع شومینه های آماده بسته ای هستند که می توان آن ها را در جای شومینه های سنتی باز قرار داده و شومینه سنتی با بازده کم خود را به یک شومینه با بازده بالا تبدیل کرد.

شومینه های آماده

اجاق های هیزمی

با اینکه نام شومینه را نمی توان بر روی این دسته قرار دارد، اما می توان از آن ها برای گرم کردن خانه به جای شومینه استفاده کرد. در این اجاق ها باید از لوله بخاری به عنوان دودکش استفاده نمود. از آهن ریخته گری شده و فولاد برای ساخت این نوع شومینه استفاده می شود.

اجاق های هیزمی 

مزایا و معایب اجاق های هیزمی

  1. قدیمی و سنتی بودن ( لذت نگاه کردن به آن و شنیدن صدای آتش).
  2. در هر جایی،  فضایی دنج و روستایی ایجاد می کنند.
  3. خیلی از مردم از بوی دودی که تولید می کنند لذت می برند.
  4. هزینه نصب و نگه داری بالایی دارند.
  5. پرتاب سوختگی و آتش به بیرون که نیاز به صفحه ای محافظ برای استفاده ایمن دارد.
  6. نیاز به ذخیره چوب به عنوان سوخت.

شومینه گازی

با وجود اینکه این دسته از شومینه ها ممکن هست حال و هوای مدل های هیزمی را ندهند اما شومینه های گازی تمیز تر سوخته و گرمایی بیشتری در ازای هزینه پایین تر در اختیار قرار می دهند. علاوه بر این نصب این نوع شومینه هزینه کمتری نیاز دارد که به همین دلیل جایگزین خوبی برای شومینه های سنتی می باشند.

  • شومینه های با دودکش

برای خارج کردن دود این نوع شومینه ها می توان هم از دودکش قدیمی موجود استفاده کرد و هم دودکشی جدید برای آن ها ساخت. علاوه بر این می توان از دودکش و لوله بخاری نیز استفاده کرد تا در هزینه های ساختمانی صرفه جویی کرد. به همین دلیل می توان این نوع شومینه را در هر اتاق استفاد کرد و جای آن را تغییر داد. شعله این نوع شومینه مانند شومینه های هیزمی زرد رنگ است.

شومینه با دودکش

  • شومینه های بدون دودکش

شومینه های بدون دودکش را می توان به راحتی و در هر جایی نصب کرد چرا که نیازی به دودکش و خروجی گاز ندارد. گاز حاصل از سوختن دوباره در شعله می سوزد، در نتیجه شعله این نوع شومینه به رنگ آبی در می آید. با وجود اینکه طراحی این مدل به گونه ای است که سوختن تمیزی داشته باشد اما باز هم ممکن است کمی از این آلاینده های به محیط خانه راه پیدا کنند.

شومینه بدون دودکش

مزایا و معایب شومینه های بدون دودکش

  • تولید گرمای بیشتر در ازای هزینه کمتر.
  • در هنگام نصب نیاز به ساخت و ساز کمتری دارد.
  • با سوزاندن گاز طبیعی بجای هیزم کاربرد آسان تری دارد.
  • با وجود اینکه دارای احتراق پاک هستند اما در مدل بدون دودکش آن هنوز احتمال انتشار آلاینده وجود دارد.
  • نیاز به نصب شلنگ برای رساندن گاز به آن وجود دارد.
  • ممکن است حسی شبیه با حس شومینه های هیزمی را ندهد.

شومینه الکلی (شومینه اتانولی)

شومینه الکلی به دلیل سادگی در نصب و  طراحی معاصر امروزه ترویج بیشتری نسبت به سایر شومینه ها پیدا کرده اند. شما می توانید متناسب به هر نوع دکور و بودجه ای طراحی مناسب پیدا کنید که کاملا به دکور شما می نشیند. این شومینه ها تمیز و بی بو بوده و می توان گفت که شاید بهترین نوع شومینه می باشد. توجه داشته باشید که این نوع شومینه ها نمی توانند گرمایی مثل شومینه ها هیزمی و یا گازی تولید کنند. اما بیشتر آن ها مشعلی دارند که می تواند با سوخت اتانول طبیعی بسوزد و به همین دلیل این مدل سازگاری بهتری با طبیعت داشته و ضرر کمتری به محیط زیست می رساند.

شومینه الکلی(اتانولی)

مزایا و معایب شومینه الکلی، شومینه اتانولی

  • زیان کمتر به محیط زیست و بدون بو بودن.
  • نصب بسیار آسان.
  • قابلیت تنظیم دما و همچنین روشن و خاموش شدن آسان.
  • گرمای کمتری نسبت به شومینه ها هیزمی و گازی تولید می کنندو نمی توانند کل خانه را گرم کنند.
  • نیاز به پر کردن دوباره مخزن سوخت دارند.

در ادامه به معرفی انواع شومینه این مدل می پردازیم:

  • شومینه های آماده ( شومینه های تبدیلی)

مانند شومینه های آماده مدل گازی، این مدل را نیز می توان تهیه کرده و در محل شومینه های هیزمی قرار داد. گزینه های متفاوتی وجود دارد که بسته به اینکه می خواهید فضایی سنتی داشته باشید یا اینکه از شکل و شمایلی مدرن استفاده کنید، می توانید از بین آن ها انتخاب کنید.

  • شومینه رو میزی

این مدل در ابعاد مختلف وجود دارد که به شما اجازه می دهد در هر دکوری از آن ها استفاده کنیدو  می توان آن ها را به راحتی جا به جا کرد.

شومینه رومیزی

مزایا و معایب شومینه رومیزی

  • قابلیت جا به جا کردن آسان، در داخل و خارج از خانه.
  • نسبتا مقرون با صرفه.
  • گرمای تولیدی پایین در نتیجه بیشتر جنبه تزئینی دارد.
  • فقط برای چند ساعت سوختش جواب می دهد.

شومینه معلق(آویزان)

 این شومینه مجموعه ای منحصر به فرد از شومینه های سفارشی و طراحی شده است که شامل سایبان های شگفت انگیز و سقف آویزان می باشد که متناسب با فضای موجود در محل نصب  طراحی و بعد از تایید مشتری تولید و نصب شوند. بسیاری از این طرح های شومینه آویزان شیشه های معلق را برای ایجاد حداکثر شفافیت بصری و با انواع گزینه های سفارشی ترکیب می کنند.

شومینه معلق(آویزان)

شومینه دیواری

این شومینه را می توان در هر دیواری که می خواهید نصب نمایید و علاوه بر استفاده گرمایی از جنبه تزئینی آن نیز استفاده کنید. مانند شومینه های گازی، این مدل نیز دارای دو نوع متفاوت است که یکی نیاز به دودکش و خروجی گاز دارد و دیگری خیر.

شومینه دیواری

مزایا و معایب شومینه دیواری

  • صرفه جویی در مکان و گزینه مناسب برای خانه های کوچک و آپارتمان ها.
  • هر سه نوع برقی، الکلی و گازی آن موجود است.
  • تولید گرمای کمتر.
  • امکان انتشار گاز های آلاینده در نمونه های بدون دودکش آن.

شومینه برقی

در میان انواع مختلف شومینه، شومینه های برقی گزینه مقرون به صرفه تری هستند. علاوه بر این نصب شومینه های برقی نیز بسیار ساده می باشد. یکی دیگر از مزیت های این شومینه ها این است که به شما این امکان را می دهند تا گرمای خروجی را مستقل از فضای شکلی شومینه تنظیم نمایید. یعنی می توان بدون اینکه شکل آتش شومینه تغییری داشته باشد میزان گرمای آن را کم یا زیاد کنید. بیشتر این شومینه ها دارای کنترل از راه دور بوده و همچنین به شما این امکان را می دهد تا انواع مختلفی شعله نیز داشته باشد که این شخصی سازی زیادی را به مشتری می دهد.

شومینه برقی

مزایا و معایب شومینه برقی

  • مقرون به صرفه ترین شومینه.
  • امکان تنظیم دما بدون تغییر در شکل شعله.
  • نیاز به نگه داری کمتر.
  • گزینه مناسب برای خانه هایی که در آن ها کودک دارند.
  • جذابیت کمتر و نداشتن حس سنتی و قدیمی.
  • استفاده زیاد برق.

شومینه های برقی مانتل

این نوع شومینه بسیار شبیه به شومینه های هیزمی است، با این تفاوت که نیازی به دودکش یا تهویه ندارد. این مزیت به شما اجازه می دهد تا ترکیبی از ظرافت و سنتی بودن را در هر اتاقی از خانه تان بدون هزینه اضافی داشته باشد.

شومینه برقی مانتل

  • شومینه و میز تلویزیون

این مدل در واقع شومینه ای است که در میز تلویزیون جای می گیرد که به شما اجازه می دهد تا دو وسیله مهم از خانه تان را با هم ترکیب کنید. این مدل نیز برای خانه ها و آپارتمان های کوچک مناسب است.

منبع: شومینه 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.